Wednesday, August 24, 2011

Menu Special : Popia Goreng Panas

Jumaat lepas lagi Tini dah buat POPIA ni tp aku dah balik Bangi so tak dapat la rasa. Semalam kitorang abiskan kulit POPIA ni sebab memandang kan dah nak cuti RAYA!


Oleh kerana aku 1'st time buat POPIA (tukang gulung je pon), so sedikit excited nak POST pasal POPIA ni. Ni ha bahan-bahan yang diperlukan:


Ha~ nila bahan-bahan tuk buat POPIA:
1-Sayur kobis, carrot, tauge, daun sup yang di gaul bersama telur
2-Udang dipotong mengikut suka hati
3-Air (untuk gam POPIA - ni cara Tini, guna telur pon boleh kan?)
4-Kulit POPIA yang di beli di Super Market Giant ke , Tesco ke, Jusco ke dll


Lepas dah sediakan semua bahan-bahan tu . . .aku pon tolong la gulung inti POPIA tu (first time kowt , hehe~ jangan gelak ek! saya budak baru belajar buat POPIA)
1- Masukkan inti dekat kulit POPIA
2- Letak Udang (Tini asyik lupa je letak udang, haha~)
3- Pastu gulung POPIA tadi. . .
4- Lipat POPIA kasi kemas & nampakla rupa POPIA
5- Gam kan hujung kulit POPIA tadi dengan air, telur pon leh~
6- Tadaaaaaaa . . . .Siap untuk di goreng. . .

Yummy~ sangat sedap di makan panas-panas . . .Tini goreng dah nak dekat bebuka , kul 7pm. So, bile bebuka masih panas! ! ! !


Ha . . kuah POPIA tu ada orang bagi . . uhuk2 . . . em. . .sangat sedap. Arini tetiba aku teringat balik POPIA semalam.Semalam dah makan byk dah tp arini mcm tingin lg.uwaaaaaaaaaaaaaaa ~Baca bismillah ke tak aku ni semalam. . .

Alhamdulillah . . . dapat makan POPIA panas, ~

*Tini: nak lagi POPIA!!!

10 comments:

  1. elleh...ko yang cadangkan :p , aku tak terlintas pon , hehe ~ eh nak wat tajuk apa post ni...aku post tnpa letak tajuk....bg suggestion

    ReplyDelete
  2. Tini: esk la kite buat...aku nak lgi!!!!

    ReplyDelete
  3. tajuk:menu special-->popia goreng panas

    ReplyDelete
  4. dtg umah esok....bawa zara sekali....esk kami buat lg kot...sbb nak abiskan sayuran

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...