Thursday, August 4, 2011

Starbucks Haram or Halal?

Source: Google

Pagi ni buka FB tgk status kawan-kawan, kebanyakan nyer status pasal bulan puasa.Tapi yang sorang ni pasal isu di Starbucks:


So aku pon jadi nak tahu gak , sbb aritu aku dah penah minum sekali , itu pon member belanja time kat D-Curve--> Main pool dengan Si Dia tp tak sure aku minum air apa. So google punya google aku jumpa satu blog ni yang post pasal isu Halal Haram kedai-kedai makanan, ni ha post nyer pasal Starbucks (post dia pada 15 mac 2010)--> jurnalHalal

hmmm. . . dari post blog atas td tu, dia ada tulis

"Raspberry frap telah dicelup alcohol dan tiramisu mengandungi rum(sejenis alcohol). Kedua2 tuduhan ini juga tidak dapat dibuktikan kesahihannya. Setakat khabar angin sahaja." (http://www.jurnalhalal.com)

Dan dia ada juga melampirkan bukti tentang logo Halal yang ada di Starbuck & juga jawapan dr pihak Jakim tentang isu Halal di Starbuck. Persoalan nyer timbul pulak isu tentang air kat Starbuck ni HARAM sbb ada E471 ni (seperti yg di atas td)

Pada aku benda ni dah jadi benda was was or shubhah kerana ada yang mengata kan Starbucks ni Halal dan ada yang kata air di Starbuck ni Haram. So, bile dah jd was was tentang HALAL HARAM tentang sesuatu so paham-paham la or kalau nak tahu tentang perkara shubhah ni boleh je google or boleh la baca salah satu artikel ni --> "Jauhi makanan shubhah"

Hmmm . . .rasanya itu sahaja yang aku nak sampai kan kat korang .Aku insan biasa , ilmu pon tak cukup.Aku hanya sampaikan mana yang aku tahu je. So renung-renungkanlah dan muhasabah diri anda ~

p/s: Perangai, tingkah laku kita ni di bentuk oleh pemakanan, jadi hati-hati la dengan setiap pilihan makanan kita.

*Dr pg aku wat enty ni, ptg baru publish~

7 comments:

  1. Errrkkk........OMG OMG....
    Tp bende2 cmni kalau kita was2, baik x payah...kalau kita yakin mmg halal, baru la boleh amik...nnt kita cek kat kaunter starbucks tu ada logo Jakim ke x...kadang2 bende cmni rumors jer....starbucks overc yg haram, Malaysia pon terbabit sama....padahal ingredient mana sama....(Just my 2 cents)

    ReplyDelete
  2. yup, tp incase dah was was tu rasa better tak yahla minum dah, lain la kalau betul betul yakin.dah ada rumors kan...so dah jatuh shubhah.

    ReplyDelete
  3. tula...kalau nk diukutkan byk lagi rumors cmni...noodle station, Johnson, Dove....ish2....

    ReplyDelete
  4. hmmm....mcm2 skrang, maybe ada unsur nak jatuh kan mereka juga rasanya....org berniaga mcm tu la...

    ReplyDelete
  5. sy setuju...!!!!!!!!!!
    klu rasa was2 xyah amek..amek mknan or minumam yg kite yakin halal je...
    terpulang pd individu mna dia rasa yakin..
    tp klu dh ade bukti sahih yg sesuatu mknn tu haram...jgn plak kite yakin halal...lain jdnye nti...^_^

    ReplyDelete
  6. kalau aku bedal je...selama ni buleh je...

    ReplyDelete
  7. Byk sgt rumours kdg, kite teliti dgn mata hati & kalau rs yakin abaikn je kata2 gosip tu, kalau xyakin larik jauh2 hihi.. Sy jrg2 beli ikut fulus tp kalau beli hanya green tea ice blend xcream (diet konon)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...