Friday, April 27, 2012

Subhanallah : Mencari ketenangan hati

Bila kita dilanda pelbagai masalah atau dugaan samaada masalah peribadi, kerja , keluarga dan sebagainya sudah pasti hati rasa tak tenang. Dan kadang kala ia akan membuatkan kita merasa tertekan dengan masalah yang kita hadapi. 

Gambar di Taman Botani @ Putrajaya

Bagaimana untuk mendapat ketenangan hati? Dengan mengingati Allah melalui zikir, solat sunat, baca al-Quran, berdoa dan sebagainya. InsyaAllah hati akan lebih tenang & rasa dekat dengan Allah. 


Muhasabah Diri : Dengan mengingati Allah , Hati pasti akan tenang


Sabda Nabi : "Mahukah aku beritahu kamu tentang amal yang paling bersih di sisi Tuhanmu dan paling tinggi mengangkat darjatmu, dan lebih baik bagimu dari berperang melawan musuh, kamu memenggal leher mereka dan mereka pun memenggal leher kamu?" Para Sahabat menjawab : "Khabarkan kepada kami. "Rasulullah S.A.W pun bersabda: "Zikir (ingat) kepada Allah". (HR Hadis At--Tirmizi dan Ibnu Majah)


Firman Allah : "Maka apabila kamu telah menyelesaikan solatmu, ingatlah Allah di masa berdiri, di masa duduk dan di masa berbaring." (An-Nisa' 103)


Firman Allah : "Iaitu orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." (Surah ar-Ra'd, ayat 28)


Sumber   :  Google


Antara doa yang menjadi amalan seharian untuk memperoleh ketenangan jiwa :





Marila sama-sama kita amalkan.
InsyaAllah kita mendapat ketenangan hati & jiwa dari Allah S.W.T
Amin . . . 


25 comments:

  1. bacalah walaupun hanya sehelaikan..... mesti hati akan tenang...

    ReplyDelete
  2. perkara ni selalu org pandang ringan. thanks for sharing.

    ReplyDelete
  3. salam jumaat... kalu kite sntiasa mengingati Allah,insyallah kite rasa tenang

    ReplyDelete
  4. tq..mengingatkan..hati akan tenang bila Allah dihati

    ReplyDelete
  5. Thx for sharing & mengingatkan..Hati akan tenang bila kita sentisa ingat padaNya..

    *Thx sudi follow ye..Dah follow sini juga..salam kenal..^^

    ReplyDelete
  6. btul tu dik. jgn lupa tujuan kita dhidupkn oleh Allah d muka bumi ini so ingatlah Allah stiap ms. tq f sharing. smbil blogging lafazkn juga zikir n slawat - molek bukan?

    ReplyDelete
  7. perkongsian yang baik..sama2 kite amlkan..
    thanks singgah kt nens ye..dh follow balik dah..hehe

    ReplyDelete
  8. thanks Fsz...byk faedah nya bila kita muhasabah diri kita dan ingat kat Allah selalu :)

    ReplyDelete
  9. nice sharing... mudah2an kita sentiasa igt kepadaNya.. =)

    ReplyDelete
  10. betul sanagt..pernah jugak ada problem besar...and then selalu baca yasin & memang rasa sangat tenang...

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah.. terima kasih faz atas perkongsian yang baik ini.. semoga menjadi amalan kita bersama..

    ReplyDelete
  12. salam singgah..
    tq for sharing...
    mmg memerlukan ketenangan jiwa sgt2 skrg ni..

    ReplyDelete
  13. hidup di dunia byk dugaannya..bukan sikit tp sgt hebat kerana dunia umpama rumah dosa, lebih hina dari bangkai kambing yang busuk itu..

    thanks 4 sharing :)

    ReplyDelete
  14. Slm jumaat dan salam perkenalan faz..info yg bagus..hanya dgn mengingati Allah hati akan tenang..amin..

    ReplyDelete
  15. thanks sharing :)
    memang betul, bila berzikir mesti hati tenang :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...