Wednesday, June 13, 2012

Perigi Hang Tuah @ Kampung Duyung, Melaka

Seharian aku berjalan di Melaka, antara tempat yang sempat aku singgah di Melaka Ahad lepas. Perigi Hang Tuah yang terletak di Kampung Dusun, Melaka. Kami pergi lepas makan kenduri di kampung Alai, Melaka. Jom kita tengok apa yang ada di Perigi Hang Tuah & apa kah sejarah tentang Perigi Hang Tuah ni. 





-----------------------------------------------------Perigi Hang Tuah --------------------------------------------
* Perigi Hang Tuah dikatakan mempunyai kaitan dengan Hang Tuah seorang pahlawan yang terkemuka di Nusantara ini di Zaman Kesultanan Melayu Melaka (1398 - 1511)
* Hang Tuah dilahirkan di Kampung Duyung ini dipercayai menggali sendiri perigi ini untuk kegunaanya. 
* Pada asalnya perigi ini adalah kecil tetapi lama kelamaan menjadi besar dan dalam. 
*Perigi ini dikatakan tidak pernah kering walaupun di musim kemarau panjang. 
* Airnya sentiasa jernih dan dikatakan boleh menyembuhkan penyakit.

Sumber : Wikipedia

26 comments:

  1. Akak pergi Melaka yang tau Bandar Hilir & Air Keroh je tempat lain tak tau.

    ReplyDelete
  2. wakpe aku bc kt ctu xde pon ckp pasal perigi ni...ke xbc abis kut

    ReplyDelete
  3. rumah ak sbelah je ngan kampung duyung.. nape xbg tau.. leh singgah makan asam pedas kt umh ak.. hahaha

    ReplyDelete
  4. x pernah lg jln2 sampai kat sini...takat g masjid tanah makan kenduri je dulu2..hehe :)

    ReplyDelete
  5. sy org melaka pun x pena sampai sini lg hehee

    ReplyDelete
  6. patutlah ayu jer...rupanya lepas balik dari kenduri...hehe.

    ReplyDelete
  7. Ada org baling-baling duit dalam tu kan...
    Kalau ada tukang bersihkan mesti boleh ambil duit itu utk sedekah pada org miskin.

    ReplyDelete
  8. bestnye dpt gie jenjalan..nak gie jalan2 jugak...;(

    ReplyDelete
  9. tak pnh sampai Melaka... bila lah dpt pg ni...=(

    ReplyDelete
  10. entah entah, ni perigi hang lekiu..

    ~ekekeke

    ReplyDelete
  11. last yr pergi melaka jumpa
    makan hang tuah jek :)

    ReplyDelete
  12. X pernah lagi sampai kat sana.. :(

    ReplyDelete
  13. ada ke yg amik air kt perigi tu bt minum?

    ReplyDelete
  14. sekali je penah sampai ke perigi nie
    masa lawatan sekolah rendah dulu

    ReplyDelete
  15. alang2 dah pegi melaka, harus la jalan2 ;)

    ReplyDelete
  16. eh, tak penah tau ada perigi hang tuah ni
    hehe.. boleh la cari kalau ke melaka nanti :)

    ReplyDelete
  17. Melaka mmg banyak tempat2 bersejarah.1 hari pun tak habis kalau nak melawat.

    ReplyDelete
  18. wah .. kena pergi melaka nih .. hehee ~

    ReplyDelete
  19. melaka negeri bersejarah...

    ReplyDelete
  20. Faz : Kalau bab menyembuhkan penyakit tu betul ke... bukan aper wikipedia nie bukanlah sumber rujukan yang 100 % tepat kan...

    ReplyDelete
  21. Cik Fasz, air perigi tu bleh amik ke tak?

    ReplyDelete
  22. Kita boleh ambik tak air tu? @ ada orang jaga?

    ReplyDelete
  23. dekat jer ngan kg tpi tak pernah pun gi lgi

    ReplyDelete
  24. ala..nk tgk dekat2 gk..bila la bleh pergi ye..

    ReplyDelete
  25. Klu nak jalan2 cari tempat bersejarah sy boleh tunjuk banyak lagi,
    Spt.makam pidie, bukit sanjuang, makam sepupu hang tuah, tun kulah,
    Makam tun perak, makam raja di bkt.serindit, dll col sy, yusdi-0176484946

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...